Donderdag vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Annieck Grobben - WaarBenJij.nu Donderdag vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Annieck Grobben - WaarBenJij.nu

Donderdag vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Annieck

14 Juli 2013 | Ecuador, Quito

' s Morgens gingen we vroeg weg en naar een supermarktje om rijst, suiker, melk en kaas te kopen want vandaag gingen we naar 4 huizen van de kinderen om te kijken hoe ze daar wonen en als dank moesten we wat te eten meenemen.

We gingen samen met Paola en een andere man die er voor een dagje er was, hij werkt bij een andere Villa Ticca en hij spreekt een beetje Nederlands.

Het eerste huis was eigenlijk meer 2 kleine, hele lage kamers van 2 bij 3 ongeveer. Ik kon er niet niet staan.
Ze woonden daar met z'n 4en. Het stond helemaal vol met spullen en bedden.
Hun keuken en badkamer deelden ze met 2 andere gezinnen.
Ze vertelde dat ze illegaal in Ecuador zijn en daarom werkte de moeder op straat.

Het tweede huis was groter maar hele erge troep.
Ze sliepen met z'n 4en in een stapelbed en dat was dan in een kamer met een tv en kasten en heel veel spullen daarna aan vast zat een keukentje, heel klein ook.
De badkamer was naast de keuken, was heel erg vies. Ben er niet in gelopen allemaal maar even snel gekeken.

Het derde gezin woonde met haar hele family.
Het waren allemaal kleine kamers en we zagen de moeders kamer, daar sliepen met met z'n 3en ( 2 kleine kinderen en de moeder) in een bed.
Buiten de kamer was een piep klein keukentje. Dat was het eigenlijk.
Buiten hadden ze een stukje grond, daar hing al de was en heel veel hout om vuur te maken om te koken, gas is te duur.

Het laatste gezin was niet hun huis maar hun toekomstige huis want nu was het eigenlijk garage helemaal vol met karton en lege flessen, dat verkochten ze en zo kregen ze geld. Ze hadden een klein gangetje gemaakt dat naar een bed leidde en tegen over het bed stond een fornuis.
In dit 'huis' gaan ze binnenkort wonen ( moeder met 4 kinderen) want de huur is veel goedkoper.
Dit is de moeder van het meisje die kanker heeft. Ze vertelde dat ze 4 jaar is en 4 tumoren in haar buik heeft. Ze kan niet geopereerd worden omdat 1 tumor te dichtbij haar hart zit. Ook heeft ze leukemie.
De gezondheidszorg is gratis maar het meisje heeft speciale pillen nodig die 30 Amerikaanse dollars kosten, als ze die moeten kopen kunnen ze de hele dag niks eten, ze konden dan alleen cola drinken want voor eten is geen geld.
Toen we ze het eten gaven moest ze huilen. Ze vertelde dat ze dacht dat ze niks te eten hadden vandaag maar nu wel, ook dat God alles wat wij geven aan andere zou verdubbelen voor ons. Meer verstond ik niet echt omdat het Spaans is.

Opvallend was wel dat alle vaders van de kinderen er niet zijn en niet thuis wonen. De moeders moeten voor alles zorgen.

We gingen terug naar Villa Ticca en gingen de kinderen eten geven en voor de rest was het een gewone dag zoals altijd.
Maar ik vond het wel heel heftig vandaag, al die armoede en de verhalen.
Realiseer ik me wel weer even hoe goed ik het heb.
Annieck

Actief sinds 31 Aug. 2011